Lördag

Vaknade vid 8.30, utvilad och pigg. Vi åkte ut till Bonäs och det kändes inte som nåt idealiskt spårväder direkt. Det blåste riktigt mycket, även om det var ett tillfälligt uppehåll från regnandet. Härliga vågor på Vänern och frisk luft visserligen, så jag ska inte klaga. Jag la ett ganska långt spår till Monster. Jag skäms att erkänna att han kanske fått gå fem spår eller nåt sånt under sin livstid. Usch vad hemskt. Men de spåren har gått väldigt bra och det är roligt att prova lite svårare. Han fick tre saker i spåret och en godisskål som slut, jag vill verkligen markera att spåret är slut. Lennox fick ett klurigt spår som korsade vägen två gånger och gick lite härs och tvärs. Sen tog vi en rejäl promenad medan spåren låg till sig. Hundarna fick springa lösa och skötte sig utmärkt.

Spåren gick så himla bra! Monster gick sitt spår lätt som en plätt. Hajade till vid leksakerna (jag tjoade, lekte och bjöd på godis) och blev väldigt nöjd vid skålen.

Lennox ringade en del i början, men jag lät honom få rejält med lina och höll mig väldigt passiv och långt bak och lät honom lösa problemen i lugn och ro. Förra året tyckte jag han lätt fick upp andra spår eller drog iväg för mycket så jag har ju spårat i koppel ett tag. Men han tar sin uppgift på största allvar och jobbar jättebra nu och det är så kul att gå där bak och lita på att hunden hittar rätt. Han apporterade pinnarna (gullet!!!) och fick en bit leverpastej vid slutapporten.

Sen har de varit hemma medan jag träffat mina vänner på Via Appias trattoria. Nu ska jag lägga mig och se på inspelade program från veckan som gått (typ prison break). Hundarna gör mig nog gärna sällskap, vi har precis varit runt parken på en rastningsrunda och de har fått lunch. Vad gött livet är ibland!

Kommentarer
Postat av: Sandra med Lectus

Du verkar så himla duktig med hundarna, därför tänkte jag fråga dig lite om hur jag kan aktivera Lectus. Vad innebär det att spåra? Är det som jag tror att man lägger ut lite godbitar som de ska hitta typ? Eller är det mer avancerat? Och sen undrar jag om klickers, jag har försökt lite men är lite osäker, har du någon bok du kan rekommendera? Kram Sandra

2006-11-12 @ 15:35:49
Postat av: Hanna

Hej Sandra!
Den formen av spår jag tränar kallas för bruksspår och är egentligen en tävlingsform som går utmärkt att använda till vardagsbruk för att aktivera hunden.

Jag går rakt ut i skogen, alltså bara helt vanligt, och i slutet lägger jag ut en grej. Sen låter man spåret ligga till sig en stund och sen låter jag hunden hitta spåret (det de spårar är människans doft och doft som kommer från naturen, pinnar som knäcks där man går och doft som kommer upp ur marken när man går, typ).

Det enklaste är att gå en spårkurs, det är så svårt att förklara i text.

Klickerlitteratur: Skjut inte hunden av Karen Pryor, sen finns det en av Egtvedt och Köster som är bra och Klick och Trick av Deborah Jones är också bra.

Vart nånstans är det ni bor?

Postat av: Sandra med Lectus

Tack så mycket för hjälpen! Det lät kul med spår så tänkte jag skulle prova det lite lätt bara, Lectus tycker det är kul när man gömmer godis hemma som han ska leta efter så det kanske skulle passa honom att spåra lite.

Ska kolla upp böckerna, jag har en annan bok sedan tidigare men jag tyckte inte den gav tillräckligt.

Vi bor i Uppsala!

2006-11-13 @ 10:32:38
Postat av: Hanna

Jag skulle gå en spårkurs om jag vore du, eller kontakta nån i brukshundklubben som kunde visa hur man ska göra! Tror säkert Lectus skulle älska det!

Ska du till Hund 2006?

2006-11-13 @ 15:04:35
Postat av: Helene

Ingen fara Hanna,jag lever fortfarande:)
Bra att du skrivit ut tävlingskalendern,vore kul att titta igenom den någon dag och planera.
Snart börjar ju agilityträningen på 4 H så då kanske vi ses lite oftare:)

2006-11-14 @ 09:30:57
Postat av: Sandra med Lectus

Alltså vi har ju Lectus bara som sällskapsdjur och är inte så kunniga om tävlingar eller utställning och sådant. Var hålls hund 2006, och ska både Monster och Lennox vara med?

2006-11-14 @ 10:55:52
Postat av: Hanna

Helene - vad bra :) Ja, vi ses väl på lördag!

Sandra - Hund 2006 är utställningen som kallas Stora Stockholm, se mer på skk.se.

2006-11-15 @ 10:02:57
Postat av: Helene

Kan inte skicka mail från min mailadress idag så jag skriver här istället.
Jag följer jättegärna med till Stockholm på HUND 2006. (om det inte är fullt i bilen nu då)

2006-11-16 @ 13:18:11
Postat av: Hanna

Jag kan inte heller maila, dumma hotmail. JA, vad kul!! Det är bara du och jag än så länge, men det borde väl vara nån mer som vill med kan jag tro. Det vore bra så blir det billigare med bensinen :)

2006-11-16 @ 15:35:49
Postat av: Mia

Hej Hanna.
Det låter som du är lika flitig som vanligt med hundarna.
Själva utställnings tränar vi mest för dagen.
Milla ska debutera snart.
Ha det gott.

2006-11-17 @ 08:36:04
URL: http://www.kennelbonzip.com
Postat av: Hanna

Mia - Monster ska debutera på stora sthlm :)

2006-11-17 @ 13:02:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback