Gömma bollen

Läste en jätteintressant textEmma Willblads sida. Har konstigt nog inte tänkt i de banorna alls tidigare utan tänkt mer "ingen vill ju jobba utan lön". Jag tycker ju att Lennox kan vara ganska svårmotiverad när det gäller lydnadsmoment. Det skulle aldrig funka att träna "bara" med min röst och kropp som belöning. Jag vet, man ska aldrig säga aldrig, men med mina kunskaper och idéer tror jag det skulle bli svårt.

Däremot i agilityn tror jag han skulle gå lika bra även utan godis. Där går han upp lite mer i stress och tänder på ett annat sätt. Jag vill gärna ge honom en belöning i form av godis ändå, både på träning och tävling i agilityn. Han uppskattar det och det är en del av tränings/tävlings-rutinen. Det som skiljer sig mellan agilityn och lydnaden är att ett agilitylopp är över på under minuten. Ett tävllingslydnadsprogram kräver uthållighet och koncentration under en längre tid.

Ikväll leker vi "gömma bollen". Leken går ut på att jag går och gömmer en leksak och så får han leta upp den, ni har säkert alla gjort det när ni inte orkat komma på nåt annat. Det är verkligen en utmaning att hitta nya ställen att gömma på. Han har fått hitta den bakom elementet, uppklämd i en låda i köket och under täcket. I början när vi gjorde leken bytte jag mot en godbit, han hade inte så stort föremålsintresse och jag ville jobba upp det. Men nu använder jag aldrig nåt godis. Han är supermotiverad och letar som en galning och när han hittat kommer han rusande med världens gladaste lilla kropp och vill kampa med leksaken.

Tänk om jag kunde hitta den motivationen i lydnaden!!

Det finns så otroligt mycket att lära inom hundvärlden och det är sååå intressant. Tyvärr har jag lätt för att ge upp i ex. lydnaden och kan tycka det är så jäkla trist när han hellre går och nosar fast jag tycker jag gjort vad jag kan. Jag är medveten om att det dessutom är mitt fel och att jag säkert skulle kunna komma på nåt sätt att motivera honom bättre. Men det är så svårt!!

Nu har han gått och lagt sig med en soffkudde under huvudet, han vill gärna ha en kudde. Han är så söt mitt lilla ♥


Ikväll är det Prison break, tur att jag redan tagit en längre kvällspromenad.

Imorgon ska jag först rasta beardiskillen och sen cockertjejen. Jag ska åka ut i skogen och lägga nåt spår åt Lennox och sen ta en promenad med stavarna innan dess så han sover gott när jag rastar de andra hundarna. Det är riktigt kul att vara dog walker, jag gillar ju verkligen hundar och de är så mysiga. Dessutom får jag välbehövlig motion.


Kommentarer
Postat av: Annika

Nu har jag också läst Emmas text och den var väldigt intressant. Men, jag har omedvetet tänkt annorlunda, det insåg jag just.
Igår när jag tränade fot, inkallning och lite annat med Nogger så fick han inte godis varje gång. Några gånger belönade jag med rösten+min vante (i brist på leksak), några gånger röst+godis och några gånger berömde jag med röst+kroppen. Men när han inte fick godis susade en tanke genom mitt huvud att det var fel. Att han "måste" få godis för så gör och säger alla andra. Hm.. jag har fallit för grupptrycket? Får nog sätta mig och klura på egna strategier.. :o)

Postat av: Hanna

Jätteintressant att läsa om hur du tänker.

2006-01-17 @ 18:41:26
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Julia

Hmm, förstår lite utav hur ni tänker men ändå inte. Hur får man då hunden motiverad? vet själv att jag borde bli bättre på att inte ge godis hela tiden. Men det känns som att får de inte godis eller leksak så jobbar de inte lika bra. Men det är kanske där mitt fel ligger?
Svårt!

2006-01-17 @ 20:54:55
URL: http://hem.passagen.se/sagaonellie
Postat av: Annika

Har kommit fram till att allt beror på vilket humör Nogger är på. Men faktum är att han ofta blir lika glad för lite "brottning" med en glad matte som för en godis eller lek med leksak. Sen beror det ju mycket på vad jag vill att han ska göra. Bus innan tex platsliggning är ju ingen höjdare, då passar godis bättre.

2006-01-18 @ 10:31:53
URL: http://www.jonika.nu
Postat av: Hanna

Lennox gillar inte att bli klappad utomhus, han skyggar undan. Han är inte speciellt förjust i att leka heller, så jag vet inte alls hur jag skulle kunna belöna utan godis!

2006-01-18 @ 12:42:33
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Annika

Hanna, har du testat olika sorters "klappning"? Min förra hund gillade att bli killad under hakan och mellan ögonen (lätt på en stor golden, svårare på en liten Lennox..). Sen tyckte han att applåder var suveränt (han älskade finalringen på utställning), därför applåderade jag åt honom när något var bra. Det har jag fört över på Nogger och han blir jätteglad när jag applåderar. :o)

2006-01-18 @ 14:37:45
URL: http://www.jonika.nu
Postat av: Hanna

Ja, jag vet vart han gillar att bli klappad eller kliad, det är mest att han är så liten och han gillar inte när jag böjer mig över honom, tror kanske det blir lite hotfullt? Applåder gillar han också, jag applåderar i slutet av varje agilitylopp, det ser nog rätt kul ut men det är det värt. Tack för tipsen!!

2006-01-18 @ 14:43:14
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Julia

Vet att Saga uppskattar bus lika mycket som godis, men om jag inte har en leksak så tror kompisarna att jag blivit misshadlad dagen därpå = )

2006-01-18 @ 17:35:17
Postat av: baccarat

I am pot minus muck jackpot south baccarat banco bust button?

2006-08-06 @ 04:58:36
URL: http://www.ajcarvelli.com/us/baccarat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback