Snart kommer tomten :)

Nu närmar sig Monsters första jul, och också första nyår (om man inte räknar förra året då han var tre dagar och antagligen inte märkte så mycket av årsskiftet). Dagarna runt nyår har jag med klicker och köttbullar på varje promenad. Det är perfekt att passa på att klicka och ge godis om det blir fyrverkerier. Vilket det blir hela tiden när man bor på Herrhagen. 

Gulligaste Catrin med Härja (som bor i USA och tränat massa Greg-handling) skickade ett långt mail så nu fattar jag vad flicking är. Och en del annat. Och jag måste förtydliga att jag inte har nåt emot Greg eller hans handlingssystem utan verkligen tror på tanken bakom. Men jobbigt att det känns som att all annan handling kan kastas i papperskorgen och man helt måste börja om på nytt. Dessutom känner jag ett ansvar som instruktör. Ska jag hålla på och lära ut helt fel saker fram tills jag lär mig Greg-handlingen eller? Det kan ju ta några år.

Jag tror att mitt motstånd beror på att jag inte förstår. Jag förstår inte varför man inte kan plocka russin och försöka få ett eget genomtänkt handlingssystem där hunden vet vad den ska göra. Jo, alltså, jag förstår att det också kräver massor av jobb. Men jag är inte tillräckligt kunnig eller duktig för att förstå varför alla andra system lurar hundarna och får dem att gissa. Men jag säger absolut inte att de Greg-frälsta har fel. De har säkert förstått något som kommer att ta ett tag för mig att fatta.

Apropå agility så tränade vi i söndags. Lina försökte bygga en hoppklass 3 från mässan ur minnet och jag är ganska nöjd med våra lopp. Eller ja, jag vet vart jag gjorde fel och kunde försöka förbättra mig. Och då känns det helt ok. Fast på ett ställe var det lite svårt att få till en bra sväng.  Det var vid ett däck som Lennox skulle hoppa ut och sen vända upp emot mig med hjälp av ett framförbyte, jag klantade mig på olika sätt (jag gör framförbyten inspirerat av Veronica Bachekursen, dvs att nya armen kommer upp för att ge hunden info om vad som komma skall) 1. fick upp nya armen i tid men han har börjat gå så himla bra på att en ny arm kommer och jag glömde ge nåt kommando så han svängde av emot mig innan däcket 2. avvaktade med högerarmen vilket resulterade i en jättesväng och sen olika varianter på 1 och 2. Lyckades aldrig få till det riktigt bra, men å andra sidan orkade jag inte försöka för många gånger heller.  

Kanske är det svårt för honom att göra en tight sväng efter ett däck? Nåt vi borde träna på i så fall. Om jag tryckt ut honom innan däcket hade han kommit i en bättre vinkel och kanske fått en bättre sväng? Ska bygga upp nåt liknande på nästa träning och se hur det går.

Med Monster tränade jag släpp (med hjälp av Lars), gunga, kontaktfält och slalom. Vi har en lååååång väg kvar innan vi ens kan köra enklare kombinationer, men hunden är knappt ett år så det känns rätt lugnt. Han har slutat hoppa och bita mig i jackan, antagligen för att han vet lite mer vad han ska göra nu.

Tack Catrin för mailet, det är spännande och roligt med agility och jag vill verkligen lära mig nya saker. Även om människan ofta känner ett visst motstånd mot förändring (det har jag läst om i skolan :)


Kommentarer
Postat av: Catrin

Hej Hanna!
T'nk att du orkade läsa hela mailet, bra gjort ;). I vilket fall så menade jag inte man alla andra system, lurar hunden men det är lättare för hund att missförstå signaler om en signal kan betyda många olika saker, som jag förskte förklara i mailet. mvh Catrin

2006-12-21 @ 19:40:30
Postat av: Hanna

Jag förstår verkligen din förklaring, men min hjärna kan ändå inte ta in precis varför eftersom jag är för dålig på agility, både praktiskt och teoretiskt. Din förklaring var jättebra och om jag bara haft lite mer erfarenhet hade jag nog förstått fullt ut.

2006-12-21 @ 20:57:48
Postat av: Helena

Om några år är det en nya stjärna som är vägledande inom agilityn och misann finns det de som placerar sig bra utan Greg-handling. Var och en är salig på sin tro.

2006-12-21 @ 21:52:47
Postat av: Hanna

Malin bland annat :) Ska bli så kul med kursen i vår!

2006-12-22 @ 09:14:12
Postat av: Catrin

Hejsan!
Förtydligande nr 2. Jag har aldrig skrivit någonstans att man inte kan lyckas med andra system ;). Visst det är var o en att träna utifrån det man tror på. O heller aldrig sagt eller uttryckt att all annan handling är förkastligt. Är mycket väl medveten om det finns oerhört skickliga handlers /tävlingsekipage som har sin egen stil o har nått fina framgångar. Tänker inte ta det ifrån någon. Jag
har aldrig sagt att "greg"system är ofelbart. Men genom en bra o tydlig handling är risken mindre för att missförstånd o fel kan uppstå. mvh Catrin

2006-12-22 @ 12:39:41
Postat av: Hanna

Ja, det har framgått klart och tydligt för mig i alla fall!

God Jul Catrin!

2006-12-22 @ 18:47:19
Postat av: Catrin

God jul o gott nytt år.
Catrin

2006-12-22 @ 19:30:25
Postat av: Åsa

Nsälla söta Hanna, kan jag åxå få läsa mailet från Catrin? :)

Hehe, Lovis diskade sig på den där hoppbanan genom att ta slalom IGEN efter platta tunneln... Hon är slalomgalen... Fast svängen efter däcket blev snäv för oss, målet var att hon skulle hoppa över däckets stödben och det gjorde hon precis! Jag körde på Jennys system att inte gå över linjen, det fungerar bra på Lovis!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback