Liten reflektion

Tänkte på en sak runt dp-ringen. Så små hundar som dvärgpinschrar är ju enkla att stuva in flera stycken i en bur. Många hundar satt därför trångt och kopplade inte av en sekund och en del hade ställt burarna (utan att täcka över dem) så att alla andra hundar som gick förbi kunde nosa direkt på buren.

Jag tycker det är så oschysst mot hundarna! Visst, jag tycker absolut att de ska klara av att koppla av i buren emellanåt. Det är skönt för dem att kunna sova relativt ostört och vila upp sig. Och det är skönt för ägaren att kunna äta lunch eller shoppa lite i lugn och ro. Men många hundar kopplade verkligen inte av.

Personligen brukar jag alltid hänga nåt över buren, en filt + en jacka eller så. Jag ställer stolar och packning runt omkring så att ingen kommer direkt in på buren. Mina hundar vill inte vara i samma bur, de blir lite stressade av det, så därför får de alltid ha en varsin. Det är så enkla saker men som gör att hunden kanske kan vila i buren (vilket är syftet med bur för min del, inte som nån slags förvaring).

Jaja, bara nåt jag kom att tänka på....

Kommentarer
Postat av: Lisa

Håller med! Har också tänkt på det där ibland då man ser att vissa hundar är så stressade att de rakt pinkar i buret. Det måste ju vara fruktansvärt för hundarna. Jag tycker att buret ska vara som en liten koja där det är mysigt och privat för hunden. Jerry har ju bara en sån här transportbur (Atlas 300, eller vad den nu heter) så det är ju inte så mycket insyn i den. Men jag har ändå lagt en filt över så han slipper se allt och alla. Fast nu åker ju inte vi på utställningar så ofta men vi åker ju på andra ställen.

Postat av: Hanna

Samma här. Och det där med pinkandet är ju jättejobbigt, är väldigt glad att min bur slapp bli nedpissad den här gången. Annars är det ofta nån hund som kissar på den. Så himla äckligt! Och inte speciellt kul för ens hund att sitta i en annan hanes kissdoft.

Monster har också en Atlas, men jag gör precis som du och täcker för lite extra.

2006-12-11 @ 15:41:25
Postat av: Helene J

Tack för en trevlig dag i Stockholm och för att du körde både dit och hem:)
Reagerade också på det där med flera hundar i buren samtidigt.Vissa såg/uppträdde riktigt stressat.
Hoppas det gick bra på uppvisningen idag förresten!

2006-12-11 @ 17:40:10
URL: http://www.bonzomeija.sprayblog.se/
Postat av: Hanna

Tack själv Helene!! Det var så gött att få sällskap, hade aldrig orkat om jag inte haft nån att babbla öronen av. Ja, uppvisningen gick jättebra, Lennox blev helt tokig som vanligt :)

2006-12-11 @ 19:05:03
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Pernilla

halloj!
Håller med om ovanstående med burar...man ska vara schysst mot sin hund...men herregud,det finns ju så mycket puckon så man anar inte...
Hörde om allt i DP ringen,vilket kaos vilken sopig domare-piiiiinsamt säger jag.!!
Själv var jag koncentrerad i Dobermannringen-lika bra det annars hade jag väl fått spunk i Dp ringen om jag själv ställt-och det är inte kul när jag blir surig hahahahaa.hoppas vi ses för en pratstund nästa gång det är utställning!!
ha de fint och GOD JUL

2006-12-12 @ 00:06:05
Postat av: Hanna

Tycker också det, man behöver inte dalta med dom, men helt enkelt vara schysst.

Ja, herregud, det var en upplevelse kan man säga.

Detsamma - God jul!

2006-12-12 @ 08:57:38
Postat av: Mia

Törs man säga att våra hundar oftast ligger i samma bur eller blir man lynchad då ;-)
Till saken hör förstås att de har en väl tilltagen bur och trivs bäst om de får ligga tillsammans.
Olika hundar har ju olika önskemål,självklart ska buren vara anpassad efter antal o storlek på hundarna.Ha det bra // Mia

2006-12-12 @ 22:32:46
URL: http://www.kennelbonzip.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback