Laddade lilla hunden

Igår hade jag ju agilitykurs. Jag hade med Lennox för att visa hur vi tränat in kontaktfält. Han var sjövild, tjuvstartade, tog extrahinder och hade skitkul. Det gjorde verkligen ingenting för vi kunde ändå visa både kontaktfält och bakombyten utan problem. Men jag blev rätt full i skratt.

Deltagarna har verkligen gjort framsteg. Vi har tränat mycket släpp och det märktes stor skillnad mot de första gångerna. De verkar ha tänkt till angående kontaktfältsmetoder och slalomträningen har gett resultat. En härlig grupp! Hade planerat att köra en hel (fast väldigt lätt) bana på tisdag då det är femte och sista gången. Men då deltagarna har olika mål med sin träning (vissa vill mest aktivera medan andra vill börja tävla snarast) och de har kommit olika långt så känns det lite onödigt. Vi kommer att fortsätta med hoppkombinationer, släpp, velodrom, bakombyte och introducera framförbyte för de som vill.

Att deltagarna arbetar två och två vid stationer har visat sig vara ett bra sätt att jobba på. Det blir inte så mycket väntan, de arbetar med en hund i taget och hjälps åt (med godisskål osv) och den andra hunden står uppbunden och får vila. Dessutom lär man sig mycket av att hjälpa varandra. Ser fram emot våren då det blir fortsättningskurs och jag kan även tänka mig att hålla ytterligare nybörjarkurs. Det är så roligt med agility, hundarna tänder verkligen till.

Idag ska jag och Helen med Bonzo träna på lunchen. Vi ska köra hel agilitybana. Ikväll har Niklas arbetskompisar hemma, de skulle planera, så jag och Lennox åker nog ut och promenerar i skogen eller nåt annat.

PS Vill ni kommentera eller läsa tidigare kommentarer: klicka på kommentarer nedan. Gästbok till hemsidan är på väg! DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback