Gulle-hunden

Det gick jättebra när vi tränade på lunchen! Han var lyhörd, snabb och gjorde rätt.

Måste lägga upp träningen lite bättre, nu har vi ju haft en viloperiod och det har säkert bara varit nyttigt för oss båda. Jag hade ju tänkt lägga in en längre vila i vinter. Men jag tror det räcker med några veckor i taget. Det blir ju i vilket fall väldigt mycket lugnare under höst/vinter.

Vi tränade:
- kontaktfält (jättefina!!)
- gungan (inga problem)
- att bryta (alltså han fick hoppa i en halvcirkel och plötsligt bröt jag genom att ropa hans namn och skicka honom tillbaka igen över senaste hindret han hoppat, belönade direkt för att han lyssnade)
- slalom där jag belönade bakåt.

Slalomen är inget problem på träning. Det är först när han får mycket sug eller drag framåt, mot upploppet eller i vissa fall på nästa hinder, som det inte funkar. Men genom att belöna bakåt (som Åsa tipsat om) så lär han sig förhoppningsvis att runda sista pinnen.

Egentligen är inget hinder problematiskt på träning. Det är på tävling det blir fel. Tjuvstarter, inte våga ta gungan och balansen, tjuva i slalom... Ja, det är inte helt lätt.

Har bestämt mig för att prova med gungan och balansen på tävlingen. Har däremot inte bestämt om jag ska låta honom springa förbi om han inte vill ta dem eller om jag ska ta upp klickern (när han hör skramlet från den så vågar han oftast) och sen klicka och springa av banan om han fixar det?

Tyvärr känner jag mig jättetrött och lite febrig även idag. Men jag ska försöka ha agilitykursen ändå. Idag ska vi gå igenom slalom och det är bra om vi är fler instruktörer.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tjipp tjohoo!!

Vi hälsar tillbaka ifrån husum här!! Det är så roligt att läsa om det ni gör. Vad underbart att kunna åka och träna med hunden på lunchen. Önskar att jag hade kunna gjort det. Önskar att vi hade en klubb här i byn. Har tänkt att bygga egna hinder senare till sommaren kanske. Borde väl gå en agility kurs först, så jag inte gör fel!

Ha det jätte bra. Några uppmuntrings och krya på dig KRAMAR//Lisa

Postat av: Hanna

Tack Lisa, vad gullig du är!

2005-11-09 @ 08:38:44
URL: http://hannaslilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback