Blinkande Lennox

Idag har vi skogspromenerat i solen, underbart!

Jag har varit på Foderbutiken och köpt en ny säck med foder samt ett sånt där blinkande halsband. Det lyser i rött och man kan ställa in på fast ljus eller blinkande. Superbra, speciellt när vi är i skogen och det är mörkt så han knappt syns.

Sara med Eddi hade haft otur och råkat ut för en dum veterinär. Lennox är ju ganska rädd hos veterinären. Ungefär lika rädd som jag är hos doktorn (jag har sprut och blodskräck). Jag brukar sätta på honom en munkorg, en sån där liten i nylon, den korta tid besöket tar. Helt enkelt för att han är rädd och blir mycket lugnare med munkorg.

Fast när vi var i Stockholm hade vi en jättecool veterinär med massa piercingar som inte tyckte nån munkorg behövdes. Han bara hanterade Lennox hur lugnt och snällt som helst och Lennox var kolugn och såg inte det minsta rädd ut. Sen gav han Lennox godisar med munnen. Jag var helt imponerad! En del har verkligen sån hand med djur.....

Hur som helst. Många veterinärer och djursjukvårdare kan skriva under på att speciellt småhundar kan försöka nafsa när de blir rädda. Jag tycker inte det är nåt att göra nån stor sak av, men det är ju bra om man använder munkorg om man inte vill hålla hunden hårt. Även om inte hunden har ens en tanke på att nafsa så rycker ju ofta veterinären till av ren reflex när hunden gör ett ryck eller vrider på huvudet. Och det är ju inte så käckt om de just då tar en spruta. Men om man har munkorg kan veterinären slappna av bättre och koncentrera sig på sitt jobb. Och du får lättare att hålla hunden och kan klappa den samtidigt.

När veterinären är klar tar jag av munkorgen och så får Lennox hälsa och får ofta nån godis av veterinären. Han är glad och verkar lättad att det är klart. Det är ju inget konstigt att hundar blir rädda hos veterinären. Ofta är det ju nåt obehagligt eller lite smärtsamt som händer där. Dessutom luktar det ju konstigt, igår hade nog ett ganska skadat djur varit där för det hade droppat massa blod utanför dörren.

När vi träffar min bästa kompis Jessica i hennes djursjukvårdarkläder så låtsas Lennox att de inte känner varandra. Men när hon har vanliga kläder blir han överlycklig över att ses. Knashund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback