Agilityklass

Igår var det måndag och på lunchen tränade vi ett kort pass. Jag byggde upp en konstig agilitybana baserat på hur balanshindren stod på klubben. Det blev ungefär en M-bana. Jag har så himla svårt för agilityklass och igår försökte jag känna efter varför.

Problem:  Jag är så fokuserad på balanshindren, att han ska ta kontaktfälten korrekt. Därför hinner jag inte visa nästa hinder ordentligt utan Lennox studsar av och flyger iväg mot det hinder han tror är rätt. Det blir oftast fel.
Lösning: Jag måste träna in att han står kvar en längre stund så att jag hinner röra mig en stund framåt och ge honom ett frikommando. Det är en början. Målet är att han ska ta kontaktfälten av sig själv så jag slipper koncentrera mig så mycket på dem, men det är en lång väg kvar tills dess.

Problem: Lennox tycker att gungan och balansen är läskiga på tävling.
Lösning: Han tar dem gärna på träning så det gäller att träna tävlingslikt så att spänningen släpper. Jag har funderat på att köpa en bred planka och ha hemma inomhus. Lägga nåt under (typ en brödkavel?) och klicka in rörelse. Att trampa ned plankan så att den rör sig osv, steg för steg. Målet är att direkt springer längst ut på gungan, men innan dess måste han bli trygg i rörelsen.

Idag regnar det och det blir en tråkig vilodag för L som helst inte går utanför dörren när det är sånt här ruskväder med regn och storm. Jag är frusen och har ont i halsen och ingen lust för ett träningspass. Vi kör några lydnadsmoment inomhus istället tror jag.

Ikväll har jag agilitykursen och det ser jag fram emot, trots vädret. Deltagarna är så glada och gör stora framsteg så det känns bara kul. Jag ska klä mig som en Michelingubbe så jag slipper frysa.


Kommentarer
Postat av: Rosa

Usch o fy, vi har precis samma problem som ni. Sasha tar kontaktfälten så fiint så på träning, vet precis hur hon ska göra, gå ner o trampa på balanshindret tex. Men så kommer vi till tävlingen o det känns som att hon bara trotsar mig o skiter i att gå ner bara för att inte göra som hon vet att jag vill hon ska göra. Men det är väl antagligen inte så, hon blir väl för stressad på tävling o vill vidare till nästa hinder. Därför har jag kommit på att jag måste avdramatisera det här med kontaktfält. Det ska sitta i ryggmärgen så jag inte behöver stå där o påminna henne om vad hon ska göra. Men hur kommer man dit då? Det har jag ännu ingen bra lösning på.... Har du? Har funderat på att bara träna i ett år o inte starta i agilityklass. För man förstör ju träningen på tävlingen om man inte har hunnit träna klart. Ska försöka att få till det till vår tävling i mars, men om hon inte grejar det då så tänker jag inte starta henne i agilityklass på hela sommaren. Bara hoppklass. Så får vi träna under tiden. Det är ju så illa tråkigt att träna inomhus (trångt o på halt golv) nu på vintern så jag vet inte hur mycket det kommer bli av, särskilt inte när jag ska börja jobba oxå. Men nu känns det som jag har en plan!! =) Bra att prata av sig lite ibland. ;)

STORT GRATTIS TILL UPPFLYTTNINGEN!! Visst är det härligt att känna att man kommer nånvart? Iaf i en klass, hur många pinnar är det du har i agility, en eller två? Känns det som om dom sitter långt inne eller börjar han bli säkrare på kontaktfälten?

Lycka till på tävlingarna du har kvar i år, för det var väl någon kvar? *Längtar till din nya sida kommer upp så jag slipper sitta här o gissa om allt* ;)

/Rosa

Postat av: Hanna

Tack Rosa!

Jag har ingen plan.. bara att träna och träna och träna.... Kör med klicker, target ibland och kommer satsa på mängdträning.

Vi har Västerås kvar i år, sen är det Kungsbacka i början av nästa år.

Ha det gott!!

2005-11-16 @ 13:07:14
URL: http://hannaslilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback