Pisse-Nisse

Igår kunde jag ha börjat grina. Sen vi flyttade har Lennox förvandlats till Pisse-Nisse. I förra lägenheten hände nån gång ibland att han kissade bakom en fåtölj i vardagsrummet. Det var inte ofta, men hände ibland på morgonen innan jag hann ut med honom. Jag tyckte inte det var så farligt, det blev en liten pöl som var enkel att torka upp och skyndade jag mig ut med honom var det inga problem. Men sen vi flyttade har hans o-rumsrenhet verkligen gjort sig påmind. Han har pissat på två gardiner och i ett hörn i "hans" rum. (Nytvättade gardiner jag lämnat in till tvätten för mangling eftersom vi avskyr att stryka, lagom kul...)

Vi försökte analysera problemet och kom fram till att han
1. åt för sent på kvällen (och eftersom han äter maten torr blir han väldigt törstig och kunde dricka stora mängder under natten)
2. att vi precis flyttat och att det kanske var lite stressande och påverkade. 

Vi har sen dess minskat det nattliga utrymmet, han har fått tillgång till sovrummet och hallen. Han har fått mat tidigare på kvällen, har han inte ätit klart klockan 19 har vi tagit bort maten och lämnat en skvätt vatten under natten.

I lördags kom vi hem vid tolv på natten (från julfesten). Lennox hade ätit kvällsmat vid 17, sen rastats med jämna mellanrum (han satt i bilen med kupévärmare när jag var på julfest). Vi tog en promenad runt parken innan vi la oss. Vid sju på morgonen vaknar jag av att Lennox går upp och lyfter på benet mot gardinen. Jag tar honom i nackskinnet och frågar vad tusan han håller på med? Sen hämtade jag argt skurhinken och torkade ordentligt. SÅ kissnödig kan han inte ha varit!!!

Under söndagsförmiddagen var Lennox hemma med Niklas. Jag var ute med honom innan jag gick och sen hade han legat och sovit hela förmiddagen. På kvällen när jag skulle gå och lägga mig ser jag att han pissat mot sängen. Som tur var hade det inte nåt ända fram, men att han lyft på benet mot sängen kändes inte alls kul. Vad är det för fel på hunden??? Jag var så ledsen och förbannad och jag vet att det inte hjälper att bli arg i efterhand, men Lennox märkte nog att jag var irriterad.

Först kände jag mig helt bedrövad, men sen tänkte jag: Om nån berättat att deras hund höll på så här, vad skulle jag tipsa om?

Jo, först skulle jag nog konstatera att hunden inte är rumsren. För att få en helt rumsren hund måste man först lära den att säga till ordenltigt när den behöver gå ut. Lennox har nog aldrig riktigt lärt sig det. När jag är vaken ser jag på hans kroppsspråk, han brukar gå runt soffbordet ett par varv och titta på mig. Jag ska köpa en liten klocka/bjällra och hänga i Lennox-höjd i hallen. Sen ska jag lära honom att när man pinglar i klockan får man gå ut, oavsett vilken tid det är på dygnet.

Sen gäller det att ta honom på bar gärning så att jag kan tala om att det inte accepteras att man kissar inomhus.

Vi ska fortsätta ta bort maten och bara lämna en liten skvätt vatten hemma. Han har ingen urinvägsinfektion, så det är inte problemet.

Usch, igår kväll kände jag för att stänga in honom i buren och låta honom bo därinne (jag hade naturligtvis aldrig gjort det, men jag var så irriterad och besviken). Men när jag gick och la mig och han kröp ned under täcket och var lite fjäskig så smälte mitt arga hjärta, som vanligt. Men nu är det verkligen dags att jag tar tag i det här problemet. Hunden är ju snart 2,5 år och kissar inne!!!

Behöver jag säga att det inte direkt ökar chansen att N ska vilja ha en till hund???

Kommentarer
Postat av: Hanna

Har fått ett uppmuntrande mail att jag inte är ensam om problemet. Alltid skönt att höra att fler har samma problem.

Postat av: Helena

Hej Hanna! Skulle jag ha lyssnat på Johan så hade vi nog fortfarande bara haft Wilma och Malte :-)

2005-12-19 @ 14:43:56
Postat av: Magdalena med Pepzi & Tequila

Jag tror att Lennox är rumsren utan han pinkar snarare in reviret. Har det bott någon hanhund där tidigare?

Fortsätt och ta honom på bar gärning! Du är verkligen inte den första som har en hanhund som kissar inne, min gjorde det också:-( En av anledningarna till att jag valde tik denna gång, faktiskt.

Tänk bara på att eftertorka med vanlig grönsåpa eftersom rengöringsmedel med ammoniak förstärker pinklukten.

Klart att du ska ha en till, Hanna! Varför inte en tik ;-)

2005-12-20 @ 19:52:36
URL: http://www.dogbytes.se
Postat av: Christina & Busligan

Läste någonstans att ättiksprit tar bort bort pisslukten ordentligt!

2005-12-20 @ 23:25:06
URL: http://www.busligan.se
Postat av: Hanna

Magdalena - nepp, är tämligen säker på att han inte pinkar revir. Han kissar inte inne när vi är på besök hos hanhundar och även om han verkligen markerar revir på promenader så är han inte en hund som pissar på nåns ryggsäck på utställning (vilket jag sett och råkat ut för x antal ggr).

Christina - tack för tipset!!

2005-12-21 @ 07:49:27
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Amanda

Hmm. Din hund oxå?
I morser var Fjant lite annorlunda märkte jag - men som vanlit ignorerade jag honom bara för han brukar alltid lägga sig igen. Normalt sett är han alltid upp och gör något mellan 8,30-9,00 om vi är lediga och har sovmorgon. Denna morgon var han uppe runt 7,30 nånting - borde ha reagerat mer. Märkte ju att han var upp och tassade ut ur sovrummet vid två tillfällen, men jag var trött och sov vidare.

Vi klev upp 9,15 och när jag kommer ut i köket så är det näst intill en swimmingpool vid min enda stol som står där. SNyggt placerat och allt.
Stackarn gjorde ju faktiskt allt för att påpeka att han ville något men jag var bara för trött för att orka bry mig. =)

Men han såg skamsen ut där han kom knatandes efter mig oxå. Inte mycket att göra än att torka upp och vara glad.

När Fjant var yngre var himla lurig på det med inne-kissande särskilt på nya ställen. Men aldrig numera - förutom denna olycka då. Men han gjorde ju sitt jobb men jag lyssnade inte bara.

Det löser sig nog det där ser du! =)
Krama om din lillkille nu till Jul från oss här i norr!

/Amanda & Co

2005-12-21 @ 21:27:08
URL: http://clik.to/amwi
Postat av: Hanna

Alltid skönt att höra att det är fler... Jag hoppas också att det löser sig, nu har det ju gått fem dagar sen senast. Nån enstaka gång om året kan jag acceptera, men inte så här ofta. Och inte på gardinerna, eller ve och fasa, den nya soffan. Händer det så blir jag nog mordisk :)

2005-12-22 @ 13:57:13
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Magdalena med Pepzi & Tequila

Hej Hanna!

Det var inte meningen att trampa dig på tårna eller så, men jag drog den slutsatsen att det kunde röra sig om revirpink pga av följande mening:
"Sen hämtade jag argt skurhinken och torkade ordentligt. SÅ kissnödig kan han inte ha varit!!!"

En revirpinkande hund är oftast inte kissnödig utan skvätter lite. Det brukar oftast bli en ordentlig pöl om hunden är kissnödig. Så det var därför jag drog den slutsatsen, men oavsett vad så vet jag att du löser detta också :-)

God-Jul & Gott Nytt AktivtHundår önskar jag er!

2005-12-22 @ 20:53:54
URL: http://www.dogbytes.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback