Klickeli-klick

Igår var det riktigt busväder ute så jag gick bara en sväng runt parken och sen fick hundarna lite aktivering inomhus. Jag binder upp den ena i köksbordet och tränar med den andra hunden. På så sätt hoppas jag att de vänjer sig vid att vara uppbundna fast jag tränar med den andra hunden och håller sig tysta (speciellt en fördel när vi ska träna agility).

Jag körde klickerträning och på en kvart hade jag lärt Lennox att stoppa en leksak i en liten skål och Monster att ställa sig på musmattan + ligg. Monster är ett år nu och jag tänkte att det kanske var på tiden att han lärde sig ligg :) Men ärligt, vad bra man klarar sig utan massa kommandon egentligen! Kom, stanna och gå och lägg dig tycker jag är det enda som egentligen behövs. Men det är klart att det underlättar med lite andra kommandon också. Framförallt är det roligt att lära hundarna. 

Klickern är helt otrolig, hundarna lär sig så snabbt.

Idag ska jag sluta lite tidigare och gå på massage och sen ska jag och N göra hemlagad pizza och fira att jag fått mitt första jobb som informatör. Visserligen bara en månads vikariat, men ändå!!! Är så glad!

12859-156
Min mun :)

Kommentarer
Postat av: Sandra med Lectus

Men hur visar man hunden att man vill att den ska hämta leksaken och sen lägga den i korgen? Ska man bara sitta och vänta och klicka när han tar minsta lilla steg mot leksaken? Lectus och jag har kommit igång med klickerträning men jag har inte riktigt förstått allt ännu. Du rekommenderade en bok förut, skrev upp men har slarvat bort lappen.. Vilken var det nu igen. För vi vill verkligen satsa på det här med klicker då jag märker att Lectus tycker det är jättekul.

2007-01-18 @ 11:50:50
Postat av: Hanna

Om jag vore som du skulle jag gå en klicker-introduktion här http://www.hundkurs.se/ i Uppsala. Det finns en den 18/2. Det är så mycket lättare när man kan bolla frågor live med nån som är duktig (vilket hon verkar vara). Hoppas allt är bra med dig och Lectus!

Postat av: Ammi

Visst är det SUPER med klicker. Jag använder mig av den nu när Gos ska lära sig att ligga ner med huvudet mellan frambenen på platsliggningen. Funkar Gutes.

Ja, Gnåle slog verkligen huvudet på spiken. Vilka gnällisar det finns...

Ha det bra och pussa på hundarna!

2007-01-18 @ 16:53:18
URL: http://hem.bredband.net/knorrsvans
Postat av: Helene J

Gratulerar till vikariatet,kul!!
Har man börjat få vikariat så brukar det bli förlängning.

2007-01-18 @ 19:22:24
URL: http://www.bonzomeija.sprayblog.se/
Postat av: Sara, Eddi & Loke

Tjingeling o stort grattis till vikariatet!! Det kommer nog rulla på sen ska ru se=)Inatt hade det visst kommit snö igen..*suck suck*.. och så kikade vi ut genom fönstret o ser att vår käre granne står och ordnar våran bil.. han har hjälpt oss när det varit pissigt nu o typ regnat på kvällen o på morgonen har det frusit.. så nu har han typ börjat "förbereda" bilen för avfärd åt oss om morgnarna eftersom han är ute med sin hund tidigare än oss.. han tvättade till och med bilen en dag och tyckte att jag ( som skulle in till Örebro) minsann inte skulle behöva åka så lortig bil..Hoppas ni får en bra helg!!

2007-01-19 @ 08:18:46
URL: http://www.eddi.se
Postat av: Sandra med Lectus

Supertack Hanna, kände inte till henne, hon verkar bra! Det är bara bra med oss, Lectus ligger och sussar bredvid mig i soffan nu, mys!

2007-01-19 @ 10:17:42
Postat av: Helena

Grattis till jobbet, du har ju redan fått in lilltån som praktikant och nu foten som vikarie. Du ska se att snart är du inne med hela benet. Härligt med mer klirr i kassan :-)

2007-01-19 @ 10:44:14
Postat av: Hanna

Ammi - klicker är kung :)

Helene J - tack!! Vågar inte hoppas för mycket..

Sara - tack och vilken söt granne!

Sandra - söta Lectus

Helena - tack Helena, man kan alltid hoppas!

2007-01-19 @ 11:18:27
URL: http://hannaslilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback