Gott nytt år!

Helgen har varit jättehärlig! På nyårsafton hade vi sovmorgon, Monster har nu börjat sova tills jag går upp och det är ju helt ljuvligt. Efter morgonpromenaden myste vi i soffan. Hundarna var fortfarande trötta efter lördagen då vi var på långpromenad och sen middag hos Niklas farmor och farfar.

Vid lunch åkte jag till Kilene och vi gick milen. Hundarna fick springa lösa ungefär sex kilometer av tio. De sista fyra fick de gå kopplade för det började skymma och det verkade ha varit mycket vilt runt spåret för de vindade hela tiden. Jag gjorde några uppletande-övningar under promenaden och de letade duktigt båda två.

Efter promenaden var det födelsedagskalas för min bror som fyller år på nyårsafton. Sen for vi hem och sov middag en timme.

På kvällen var det kalas hos Louise. Vi var tio personer och hundarna var välkomna ♥ (annars sitter jag hellre hemma på nyår, för det viktigaste är ju att de har det bra). Monster var så himla go, han charmade verkligen in sig hos festdeltagarna och en och annan ostbåge slank nog ned i hans glupska mage. Han fick massa pussar, blev uppburen av främmande människor, klappat, busad med och allmänt uppmärksammad. Och han var verkligen i sitt esse, svansen gick som en propeller. Senare fick han sova i sin bur längre bort i rummet medan vi var ute och tittade på fyrverkerierna. Lennox var också med såklart. Han är ju lite mer distingerad men var artig och uppförde sig fint.

En tråkig sak upptäckte jag idag på SKK's Hunddata där Hund 2006-resultaten kommit in. Av hanarna (jag räknar inte in de i champion-klass) så hade bara fem hanar fått ettor. 24 hanar fick tvåor, treor eller nollor. Totalt hade dessutom fem hundar fått nollor med rapporteringskod A, däribland Monster!!!!!! Jag fattade ingenting. Visst, han tyckte det var lite jobbigt när domaren abrupt lyfte på hans tass för att klämma och känna. Men en rapporteringskod? Det betyder att hunden är för rädd eller arg för att kunna bedömas.

En annan tråkig sak är att han mätte in Monster till 34 cm!!! Många av hundarna hade tidigare mätts in till 3 cm lägre! 3 cm skillnad är MYCKET på en hund som ligger runt 30 cm. Det är liksom 10% av höjden. Det är som att nån skulle mäta mig (jag är 166,5 cm) till 183 cm. Nu ska det där jäkla resultatet ligga på Hunddata i all evighet (typ) och det tycker jag känns väldigt trist.

Vissa av hundarna var korrekt inmätta enligt tidigare resultat och vissa långt därifrån, några så mycket som fyra centimeter. (Fast då kan man anta att tidigare domare mätt lite åt andra hållet). Jag fattar inte hur det kan bli så fel?

Äsch, jag går inte och grämer mig över det här precis. Jag vet ju hur Monster är och att han är en stor kille, fast inga 34 cm. Och det kommer fler tävlingar. Men lite tråkigt var det allt. Ångrar milt att jag ställde honom på Hund 2006....

Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för cirkelträningstipsen! Det ska jag tänka på! Tack!

Postat av: Hanna

Det är så svårt att förklara men bra att du förstod :)

2007-01-02 @ 11:06:20
Postat av: Sara & familjen

haha.. ja frau kuck hade ju skrivit en kråka.. det där har pappa fnissat åt halva helgen oxå och kom på massa kul runt det..

Det bidde rätt nyktert på nyår ja=).. för oss alla till o med för Jimmy glömde sina öl o mamma och pappa hade slut på sitt flak=) de gav Jimmy ett i julklapp så han hade ju massa att ta med ( om han nu haft hjärna att komma ihåg det)..

Nu äre vecka 25 för mig så det närmar sig ju vecka 40 sakta men säkert=) Hela min familj har tajmat in att känna sparkar utanpå magen och stiftat första bekantskapen med vår nya "valp"=)

Ha en go fortsättning.. o du..fan va hurtig du är.. ORKA GÅ EN MIL=) jag har gått 7 km nån gång o höll på o dö=)

2007-01-02 @ 17:47:48
URL: http://www.eddi.se
Postat av: Hanna

Sara - vad fort det gått med bebismagen! Och milen är faktiskt inte så farligt. Men det går lättare om man har mer sällskap än två vilda hundar. Babblar jag med en kompis kan jag gå väldigt långt :)

2007-01-02 @ 21:55:07
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Emma & Harry

Hej Hanna!
Trist med rapporterinmgskod A. Det där är så himla trist, vissa domare bryr sig inte alls, medans andra delar ut det lättare. Att en domare delar ut så många är ovanligt, han verkade ha en mycket dålig dag! Domaren alltså! Sen verkar han inte kunan mäta hundarna heller.

Men nu tar vi lite roligare saker! Kul att det gick så bra på nyår för er, Harry mådde också tokbra! Härligt för oss och vovvarna!

Ännu roligare var det ju att vi tog oss igenom en bana! Funderar på att komma till Karlstad nu i vår. Nu när vi verkar vara i form! ;)

2007-01-02 @ 23:03:00
URL: http://herrharry.se
Postat av: Hanna

Ja, ni är så himla duktiga Emma!! Skulle vara jättekul att ses..

Jag minns känslan av att ta sig igenom en bana, det var oslagbart.

2007-01-03 @ 08:21:57
Postat av: Lisa

Vad tasktigt för Monster att det blev sådär. Måste ju ha varit en extremt negativ dommare. Monster som verkar vara gladare än gladast. Tycker också att de borde visa lite mer hänsyn till unga hundar. (Skitdommare!) Kul att hundarna också blev bjudna på nyårsfest! Kram!

2007-01-03 @ 15:27:47
URL: http://myshund.blogg.se
Postat av: Carola

Hejsan!

Såg även jag att det blev ett antal 0 med rapporteringskod A. Men det är inte så stor skillnad från året innan då var det 4 som fock 0 med A och 1 som bara fick 0.
Då var det 81st anmälda.

Ta nya tag och kom igen ;-)

Mätningen av dvärgarna har varit upp och ner men jag ser en stor fördel med mätningen även om resultaten varit varierande både pga av felmätningar och av domare valt att dra ner storleken för eget tyckande ;-)
Det är bra med mätningen då vi får se hur våra hundar klarar det mentalt oxå.

Ha det gott
MvH
Carola & Co

2007-01-07 @ 12:47:08
URL: http://www.camalis.se
Postat av: Hanna

Hej Carola!

Jag menade inte att anmärkningsvärt många hundar fått 0:or med A just denna gång, fast det ÄR anmärkningsvärt att det är så vanligt i en ras. Vilka små råttor de kan vara!!

Att så många i rasen är diskvalificerande stora är helt otroligt tycker jag, och mätningen är jätteviktig för att komma tillrätta med det. Och som du säger, så är det ett sätt att se hur mentaliteten är.. Fast å andra sidan, det finns olika sätt att få hundarna att stå fint på borden och ett MH kan nog ofta visa tillgängligheten bättre då det inte är ett intränat moment utan mer visar vardagslynnet tycker jag. Det finns hundar som inte är direkt supertrevliga men som klarar att stå fint på bordet den stunden som krävs..

Stort grattis till strålande resultat i helgen!!

2007-01-08 @ 08:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback