Tjing tjong

Äsch, nu har jag blivit sådär dålig på att uppdatera igen..

Igår kväll utmanade jag ödet och hade hundarna lösa när vi gick elljusspåret. De var superlydiga, båda satt fint vid min sida när joggare sprang förbi och var allmänt duktiga. Jag vet att om jag har koll på L så att jag ser direkt om han börjar vinda så hinner jag koppla honom. Men det gäller att ha den kollen, och jag vill hellre kunna promenera på och lita på att mina hundar håller sig inom en tiometers-radie.

Jag har alltid med gott godis när vi är ute, han vet vad en inkallning innebär och är i andra fall väldigt mammig. Men när den där driften sätter i så blir han som förbytt, jag kan tänka mig att det är som med en hane som är väldigt het på löptikar. Dessa drifter...

Vi har tränat agility, VM-banor. Det var svårt. Jag kan inte handla Lennox på långt håll, jag vet inte hur jag ska göra för att vi ska förstå varann när jag inte hinner fram (exempelvis raksträcka och sen threadle eller liknande). Lennox var i alla fall superduktig och gjorde allt jag bad, gullet. Monster imponerade, vi tränade slalom och släpp och han klarade att vara lös på planen fast det var två andra hundar där. Jag vet, det är egentligen en självklarhet. Men jag har ju tränat lite slappt med honom :) Nu är han tio månader och jag måste kunna ställa lite krav så det är bara att träna på.


Hemma försöker vi med lite klickerträning varje dag. Med Lennox är det platsliggning, fotgående och apport enligt de nya reglerna i LKL 1 som gäller. Med Monster apportering, stadigt ställande och sitt kvar.


Har förresten anmält Monsi till Hund 2006 så vi får träna lite mera handling innan dess.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja vad kul! Då ses vi i Stockholm!

Postat av: Hanna

Jättekul!

2006-11-10 @ 08:46:24
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Magdalena Bengtson

Säger som Åsa, vad kul då får vi äntligen träffas. Jag som har följt din blogg ända sedan L var en liten valp :-)
Jag och Tequila ska vara i rasmontern...men ska absolut vara med och titta när alla tjusiga små pinnar ställs :-))

2006-11-11 @ 00:23:27
URL: http://www.dogbytes.se
Postat av: Hanna

Vad kul!!!

2006-11-11 @ 15:27:46
URL: http://hannaslilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback