Skräckupplevelse

Igår på sista kvällspromenaden såg vi två lösa hundar längst ned i parken. Monster skällde till lite grann (vilket han gärna gör på allt han inte vet vad det är just nu) och då kom den ena hunden, tror det var en kerry blue, rusande emot oss. Jag tog mina hundar bakom mig och försökte skrämma bort den med att ryta "gå till din matte", det brukar ofta funka. Men hunden hade siktet inställt på Lennox och struntade verkligen i mig. 

Hunden rusade fram, tog Lennox över nacken och jag trodde hans sista stund var kommen så jag sparkade till hunden det hårdaste jag kunde i magen. Hunden tappade greppet och jag sparkade igen och igen och igen och igen samtidigt som jag försökte hålla mina hundar bakom mig, utom räckhåll för hunden. Hunden gav sig inte och jag skrek till ägaren: "men ta din hund för fan" och fortsatte mata sparkar tills hon lyckades få tag på den. Jag hyperventilerade så jag inte kunde prata efteråt, det var helt fruktansvärt att sparka ett djur så många gånger, dessutom i magen med all kraft jag kunde uppbringa. Jag var övertygad om att Lennox blivit allvarligt skadad, jag har hört om flera småhundar som blivit dödade av större hundar senaste tiden och ett bett över nacken räcker för att punktera det mesta hos en hund som väger fem kg. Men det blöta på Lennox rygg var tack och lov bara saliv från den andra hunden och han klarade sig med ett sår på ena tassen som han lika gärna kan ha fått när jag drog honom i kopplet för att få honom bakom mig och kunna skydda honom. 

Tjejen bad om ursäkt och sa att hunden var osäker och jag kan förstå att en hund som är lite rädd för andra hundar tyckte det var läskigt när Monster skällde till och tyckte att anfall är bästa försvar. Det verkade som tur var ha gått bra med den, trots mina sparkar. Den hostade lite först, men sen såg den helt ok ut. Fy vilken traumatisk upplevelse. Jag bad om ursäkt för att jag sparkat hennes hund, men hon sa såklart att det inte gjorde nåt och sen gick vi hemåt. Lennox gick direkt och la sig och sov, han var helt slut. Medan Monster var jätteuppvarvad ett bra tag.

Det är inte första gången det händer nåt med andra hundar och säkert inte den sista. Det trista är bara att alla tycker att det är så typiskt småhundar att morra eller spänna sig mot stora hundar. Men ofta handlar det om rädslor, att de har varit med om otäcka upplevelser och att de använder avståndsökande signaler för att tala om för den andra hunden att den inte ska komma fram. Mina får absolut inte skälla på andra hundar, men det är väldigt svårt att få dem att gå förbi stora hundar helt avslappnat.

Jag är i alla fall glad att jag vet att jag kommer att göra allt för att skydda mina hundar om det händer något liknande. Har varit lite osäker på hur jag skulle reagera i en sån situation men nu vet jag att jag åtminstone inte blir handlingsförlamad. 

Vill bara säga att det säkert egentligen inte är nåt ont i den andra hunden, den kanske inte alls hade lust att bita mina hundar utan bara ville skrämmas/leka/försvara sig. Men så länge nån annan hund är efter mina så kommer jag att försvara dem så gott jag kan.

Kommentarer
Postat av: Helene

Så skönt att det ändå gick bra. Hoppas att du kommer att ha samma självbehärskning och styrka när du råkar ut för en våldtäktssituation eller misshandel.

2006-11-25 @ 10:31:16
Postat av: Helene Jennvik

Ja usch så otäckt det är när någon hund ger sig på ens egen hund.Hoppas nu det inte skrämde upp Lennox eller Monster.Efter att BOnzo blev påhoppad (2 ggr) är han mkt osäker på andra hundar som kommer framrusande och det kommer sitta i för evigt.
Ha en trevlig helg!
Kanske ses på 4 H imorgon.

Postat av: Magdalena Bengtson

Det är den "stora fasan" när man är ute och går att just en lös hund ska fara fram.

Det enda positiva med händelsen är att du vet hur du reagerar i en sådan situation. Du visade klart och tydligt för dina hundar att du är en stark ledare.

Jag förstår verkligen att det måste ha varit fruktansvärt att "bete sig så" men du gjorde det enda rätta.

Kram på er!
Magda

2006-11-25 @ 11:23:13
URL: http://www.dogbytes.se
Postat av: Carro

Usch, jag hoppas verkligen att det gick bra med dina hundar även på det mentala planet. Det är ju tyvärr inte säkert.
Jag har en STOR Groenendael hane (drygt 65 hög) som vid 3 års ålder blev påflugen av en lite ettrig Borderterrier, när vi gick prommis en kväll. Detta tog inte fysiskt på något sätt, men hans självförtroende var som bortblåst och han litar INTE på andra hundar idag. Han är numer 6½ år... Han var innan denna händelse tvärsäker, lugn och kunde umgås med vilka andra hundar som helst oavsett kön/ålder.
Jag levde också i tron att jag hade varit en bra ledare och försvarat honom, ja jag sparkade den lilla hunden 3 gånger så den flög bort men den kom åter, men å andra sidan så har jag ju misslyckats eftersom min hund trots allt blev biten.

Nä, fy farao för lösa hundar som kommer fram för att bita. Jag önskar dig ALL lycka till med dina smådoggar.

mvh
Carro

2006-11-25 @ 11:38:55
URL: http://www.callencos.se
Postat av: Jenny- okänd

Kan du inte plocka upp dina hundar i famnen då när det kommer löst ovett springandes?..jag kan tyvärr inte det och har fått "gilla läget" för att min hund inte ska bli agro mot alla hundar hon ser..(tar efter mig)...
Jag blir så less när jag läser detta...sen blir folk förbannade när man säger till dom elelr tycker min hund är otrevlig som inte njuter av deras sällskap...suck!
Sköt om er!

2006-11-25 @ 12:09:11
Postat av: Sandra med Lectus

Det där lät otäckt, men jag beundrar verkligen din handlingsförmåga, så där hoppas jag att jag också reagerar om det händer nåt. Tröstkramar till Lennox och Monster.

2006-11-25 @ 12:44:34
Postat av: Hanna

Helene - ja, det kan man verkligen hoppas. Trodde jag var en sån som blev helt paff och bara stod där.

Helene J - verkligen otäckt. Det är inte första gången det händer, men första gången som hunden inte gett sig. Så de är redan på sin vakt. Liksom så många andra hundar :(

Magda - tack, ja det kändes verkligen hemskt att vara så "grym".

Carro - det och tidigare "påhopp" sätter sina spår tyvärr. Trist med din hund, sånt ska inte få hända men gör det tyvärr ändå :(

Jenny - jag kan inte hålla båda tillräckligt högt upp så då är det risk att hunden hoppar och välter mig eller får tar i deras ben och drar av dem. Har hänt en bekant, tre ben bröts på flera ställen.

2006-11-25 @ 12:46:25
URL: http://lennox.blogg.se
Postat av: Lisa

Ojda! Skrev en komentar i din andra blogg!

2006-11-25 @ 12:52:26
URL: http://myshund.blogg.se
Postat av: Helena

Vilken tur att det gick bra. Efter min episod i samma park för några år sedan så vänder jag direkt jag ser att det är någon lös hund i parken. Den gången kastade jag matkassen på den lösa hunden, det var gurka och paprika överallt!!! Men det gick också bra. Håll även ett öga i den inhägnade lekparken (precis utanför mitt hus) där har det blivit populärt att släppa hundar och det är inte alltid de stänger grinden.

2006-11-25 @ 14:49:26
URL: http://hem.bredband.net/hea/Dogs_hemsida
Postat av: Annika med Nogger

Skönt att det gick så bra som det gjorde, tro det eller ej men man blir som en pitbull när någon hoppar på hunden. :)

Två-tre månader efter att vi tog bort Noggers idol och "storebror", goldenhanen Davy så blev Nogger påhoppad av en goldenhane med samma guldiga nyans. Efter det är självförtroendet kring hundmöten väck, inte så underligt med tanke på att idolen plötsligt är tillbaka och uppför sig helt tvärtemot än vad han gjorde tidigare! Nogger anser nu att det är säkrast att kaxa sig innan någon hinner före... Det har blivit bättre men osäkerheten kommer alltid finnas där. Numer går jag med röntgenblick för att hinna byta riktning om jag får syn på lösa hundar.

2006-11-25 @ 17:13:35
URL: http://www.jonika.nu
Postat av: Hanna

Tack för tipsen Helena, jag har definitivt bättre koll nu.

Annika - men stackars Nogger, vilken hemsk upplevelse!

2006-11-26 @ 18:16:43
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Ann och Izaac

Fy va hemskt.
Hoppas Lennox mår bra och ni oxå för den delen.
Kramiz

2006-11-28 @ 11:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback