Regler i skogen

Igår slutade jag tidigare och vi hann med en skogspromenad innan mörkret. Så himla skönt! Jag la ett varsitt spår också och Monster spårade som ett litet tåg. Ringade lite i början, men jobbade på bra. Svårt bara att bryta honom vid leksaken, han vill knappt ta godis (och det är OVANLIGT för att vara honom!!) utan bara fortsätta spåra. Jag försöker lösa det genom att godismata, godismata, leka och framförallt ta av honom från spåret i kopplet och fortsätta belöna.

Lennox fick ett trilla-på och ville bakspåra hela tiden. Jag var helt passiv i kopplet men tänkte typ "dumma skithund, du spårar åt fel håll" (jag var hungrig och trött) och tog efter några meter av honom från spåret. Lugnt och under fortsatt tystnad lät jag honom trilla på längre fram. Nytt bakspår. Upprepade proceduren ännu längre fram. Och då tog han det åt rätt håll. Han fick massor av godis och beröm när han hittade belöningen (den kom rätt snart, vilket kändes bra som en bekräftelse på att han spårat åt rätt håll).

Jag har förresten kommit fram till en målbild gällande hundarna och springa lösa i skogen (de vill ju gärna jaga ibland och det får aldrig, aldrig, aldrig hända!!)

Hundarna FÅR:
- springa fram och tillbaka, retas med varann, jagas, komma med pinnar som jag kastar
- äta hästbajs om de känner för det
- stanna och smaska på tik-kiss-fläckar
- röra sig en bra bit framåt och bakåt på stigen

Hundarna FÅR ALDRIG:
- röra sig i skogen bredvid stigen, de måste hålla sig på stigen/gångvägen om jag inte säger annat
- vinda in eller nosa upp vilt
- vänta ens tre sekunder med att komma på en inkallning

Kommentarer
Postat av: Lisa

Som sagt! Vilka bra regler!!!

Postat av: Hanna

Tack för kommentarerna Lisa, trevlig helg!

2006-12-15 @ 21:04:00
URL: http://hannaslilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback