Agility

Igår och idag har vi varit på agilityträning.

Sammanfattning:

Lördagens träning
- Lennox tränade svåra slalomingångar med mycket hets från mig, gick skitbra (pärlan!!)
- Monster körde slalom och att sitta/stå (valfritt) längst ut på gungan medan jag lyfter och släpper den. Känns så himla skönt att han kan vara lös bland alla de andra hundarna (peppar peppar!) på inomhusträningen.

Söndagens träning
- Lennox körde bana, han har blivit lite tightare i svängarna, alltså att han söker en snävare sväng själv på ett annat sätt än han tidigare gjort, och han jobbade på så bra. Tekniken i slalom måste förbättras, men jag ska avvakta med det och se om det blir bättre på egen hand när han vant sig vid largeslalomen. Jätteroligt träningpass, kände mig så nöjd efteråt.
- Med Monster fortsatte jag med slalom och gungträningen. Ett och annat hinder.

Jag experimenterar förresten rätt mycket med Monster. Jag har inte tränat nåt släpp alls än, eftersom rasen har rätt mycket släpp inbyggt. Istället tränar vi hopp över ett hinder i taget, alltså, jag visar hopp med vänsterarmen, gör ett byte och belönar med höger. Och tvärtom. Tanken är att han redan från början ska lära sig att vända upp direkt efter hindret.

Fast lite släpp tränar jag ju, men mest emot mig (t.ex. hopp, makarontunnel, hopp och så tar jag emot efter det sista hopphindret). Det är ju en form av släppövning. Men massa hinder på rad och belöning i slutet väntar jag med. Tror verkligen inte att det kommer bli ett problem.

Kommentarer
Postat av: Helene J

Ja det var riktigt skojigt att träna idag.Jag blev så taggad att träna agility mera regelbundet med Bonzo nu (han har luggit på latsidan ett tag)
Ja vilka tajta svängar Lennox fick till stor skillnad mot i somras:)

Postat av: Sara, Eddi & Loke

Tjingeling i stugan!! Hoppas ni har det bra där borta. Börjar nerverna göra sig nåt påminda inför Lördag eller äre lugnt än så länge. Jag tycker faktiskt det ska bli jääääteskönt att åka UTAN hundar för en gångs skull och bara tänka på mig själv=) har haft så förbannat mkt i skolan ett tag ( en fet c-uppsats9 och seminarierna var igår och idag så snart ska jag in till örebro igen för att försvara uppsatsen.. det känns jättejobbigt och skittråkigt men det finns inget att göra.. bara att bita ihop. Jag har ju massa skoj att se fram emot som jag kan tänka på när det går emot=) Ha de toppen o lycka till på Lördag. vi ses där!

2006-12-06 @ 10:36:39
URL: http://www.eddi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback