Måndag idag

Igår var det söndag och en slappardag. Jag och Niklas städade lägenheten (uuu vad fint det blev) och hundarna sov eller lekte med varandra. På eftermiddagen gick jag Rudsspåret med dem. Monster lyssnade så himla bra, han stannade varje gång jag sa vänta och kom direkt på varje inkallning. Fast det var massa folk ute i spåret. Långlina is the shit!! :) Jag kan ge honom friheten att springa lös samtidigt som jag kan vara konsekvent och hjälpa honom när han inte förstår vad jag menar.

Han har sele på sig när han är "lös", och en bra spårlina som jag beställt genom SBK. Den är inte så tjock och väldigt glatt så den fastnar i princip aldrig trots att han springer bland buskar och snår. Jag låter såklart linan löpa löst och om jag ropar VÄNTA och han inte stannar så säger jag NEJ och stampar till på linan (det blir ju ett lite obehagligt ryck för Monster, men eftersom han har sele så är det inte så farligt). Sen säger jag VÄNTA igen och berömmer och belönar massor när han stannar. Om han inte stannar är det bara att upprepa. Fast nu vet han ju vad som gäller och stannar så fint. Gullehunden!! Jag har alltid med extragott godis när vi är på promenader där han får springa lös. Och än så länge får han godis på 99% av alla inkallningar. Lennox också. Det måste ju vara rättvist.

Snart börjar grundkursen och jag är nästan lite nervös. Jag har ju tränat så himla lite med Monster. Visst, han har fått vara valp i lugn och ro och vardagen ställer ju rätt mycket krav ändå. Han blev rumsren på ett kick, och fungerar jättebra i vardagen. Men så värst lydig bland andra hundar är han inte, och vi har inte speciellt bra kontakt när det är störning runtomkring. Det är ju därför vi ska gå kurs, jag vet. Men eftersom jag ska vara med som hjälpinstruktör vore det kul att kunna vara ett gott föredöme. Men vi får göra så gott vi kan. Har tränat lite sitt idag, det är ju kul om han kan det i alla fall (åtta månader som han är, ha ha ha).

Idag har vi varit på Kilene och gått femman. Just nu sover M på en kudde bakom min rygg och Lennox hoprullad mot en filt i andra soffhörnet. Sötnosarna mina!

Själv ser jag på tv och N jobbar natt.

Ha det bra alla!!

Kommentarer
Postat av: Helene Jennvik

Det är ju faktiskt viktigast att det ska fungera i vardagen med hundarna så jag kör på din linje ja mä:)Kul att kurserna börjar snart,jag väntar fortfarande med spänning på ett svar om vi kommer med i valpkursen och när den startar.Är riktigt sugen på att gå kurs med Meija,vore så himla kul för henne att träffa lite jämngamla,kanske kan få någon bästis så hon slipper trakasera stackarn hemma hela dagarna:(

Postat av: Sara med flock=)

Tjingeling!! Jisses va ni är ute o motionerar.. va skönt o nyttigt=) Jag ligger lite mer på latsidan tyvärr. Har så grymt mkt i skolan nu. Totalt ointressant desstutom så fy bubblan..statistik och massa dynga inför den kommande C-uppsatsen som ska göras innan jul. Just idag är jag ledig *hipp hurra* så nu håller jag på o gör en fiskgratäng=) Ha de toppen ni alla.. kramar från oss

2006-09-05 @ 13:16:41
URL: http://www.eddi.se
Postat av: Hanna

Åh vad kul att få kommentarer, det är mkt roligare att blogga då.

2006-09-06 @ 07:58:44
URL: http://hannaslilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback