Åsså var det torsdag

Idag började vi dagen med att gå jogga-dogga-banan. Om man inte gör alla övningar tar den typ 30-35 minuter. Kuperad terräng så hundarna får inte samma autobahn som det är på barkspåret vi går i vanliga fall utan de får se vart de sätter tassarna.

Sen tränade jag lite agility med hundarna. Började med Monster. Han hade gjort jättestora framsteg, vi har ju ändå knappt tränat nåt. Jag böjde en tunnel som ett U och ställde ett hinder efter med en godisskål. Så gjorde jag ett framförbyte när han var i tunneln och skickade "fram, hopp" mot godisskålen. Inga problem alls.

På slalomen kunde jag vara passiv, jag belönade efter varje eller varannan port, men han sökte sig runt pinnarna helt på egen hand. Så roligt, lilla bus...

Problem som uppstod under träningen:

- Problem 1 - Han vill även runda den första pinnen i slalomen (han har lärt sig att man ska runt pinnarna) och på så sätt blir det ju fel slalomingång. Lösning? Jag ska försöka använda bara två pinnar och träna ingångar. Sen utöka till fyra. Köra nån tolvpinnars emellanåt, men mest träna ingångar tills det sitter.

- Problem 2 - Vi har ju tränat en del sitt senaste tiden och nu kan han inte stå längre. Ursäkta språket men fan fan fan, han som har haft ett så stabilt utställningsstå som jag var jätteglad för. Nu satte han sig hela tiden, trots att det var blött i gräset och regnigt. Skit också. Jag trodde jag förekommit problemet genom att träna stå ganska länge och när det är stå så sitter jag på huk vid sidan av honom och håller en godis framför med högerhanden. Vänsterhanden är fri att flytta på benen och så (kopplet lägger jag bara ned, vill inte använda det ändå). När det gäller sitt så har jag hela tiden hållt mig framför honom och försökt att ta bort handtecknet så tidigt som möjligt. Men det hjälpte tydligen inte. Många undrar säkert varför jag är så himla noga med det där ståendet, men jag vill verkligen kunna ställa upp honom snyggt. Det var liksom det första målet jag hade (förutom inkallningen).

Sen var det Lennox tur. Vi körde bara kontaktfält och ooooj vilken skillnad det blivit!!! Jag blev så glad och stolt över grynet. Vi körde på balansen, med godisskål åt ena hållet och med belöning från mig åt andra. Han kunde gå ned och stå kvar fast jag gjorde framförbyte efter balansen, gjorde ryck, sprang fram och tillbaka, slängde godisar, stod kvar bakom kontaktfältet osv. Inte ett fel idag! Nu är det ju fortfarande massor av träning kvar innan det sitter på både A-hinder och balans, på både träning och tävling. Men vi är i alla fall en bit på väg. KUL!

Nu har hundarna fått frukost och jag har duschat varmt (det regnar ute). Ska ned på stan och köpa doppresent till Thelma som döps på lördag.


OBS! Monster är bara åtta månader och agilityträningen är bara på lek och max nån gång i veckan. Han får bara hoppa på det allra lägsta, max tio cm högt. Och vi kör knappt nån hoppträning alls. Han får absolut inte vara på balanshindren. Man ska inte börja med agility förrän hunden är ett år och helst gå en kurs så att man vet vad man sysslar med. Annars kan man få skador eller skrämma hunden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback