Tisdag

Kakmonstret.
Lägger in en bild på Kakmonstret så ni som hittat hit från Underbara Uno och Gorgeous Gossip vet att ni kommit rätt. Välkomna :)

Igår började jag lite smått med klickerträning. Jag stängde in mig i lilla rummet med en hund i taget. Monster klickade jag bara in, typ tio klick och sen bytte jag till Lennox. Så tränade vi "stå" och sen bytte jag till Monster igen. Han blir tio veckor i övermorgon och de här två veckorna har gått jättesnabbt.

Det har löst sig jättebra med hundpromenerandet (se nedan * om du är en nytillkommen läsare). Det är ju svinkallt ute så jag ville helst inte lämna hundarna i bilen. Men nu har jag köpt en termometer och efter att ha promenerat i en timme så var det hela 17 grader i bilen! Så länge bilen är ordentligt uppvärmd innan går det alltså alldeles utmärkt. Idag har hundarna sovit sött med diverse värmegrejor i buren + täcken och det verkar vara en bra lösning! Himla skönt.

Igår var jag på allmänlydnadsinstruktörsutbildningen och Lennox fick följa med och vara ensam med sin matte. Han låg och sov i mitt knä hela mötet. Gulle-hjärtat. Monster hade terroriserat Niklas hemma och kissat typ hundra ggr på golvet, sötnosen. Idag har han lyckats kissa på två täcken (kissade på det ena och så rann det ned på det andra när han och L busade i sängen i morse. M var ganska nyrastad, men så blev det väl lite nödigt. Tur att tvättstugan var ledig.)

Idag har jag alltså rastat hundar, myst massor med mina egna, varit på en långpromenad där jag bar ett sovande Monster som sen fick springa på en snöfri plätt (det måste ligga nån varm ledning där under) och sen på en upptrampad stig. Han är så grymt söt när han kommer springandes för att hinna med mig och L. Det var ganska varmt och skönt i solen och jag tror han uppskattade att få springa på annat än halkig parkett.

Nu ska jag träna lite med vovvarna, Monster ska få träna att ha halsband på sig. Jag har honom ju lös de stunder vi är ute. Men till helgen kommer han nog få ha koppel. Han vet inte riktigt vad "nej", "stanna" eller elak hund betyder. Idag sprang han fram till en arg taxhane som plötsligt kom (kopplad med medföljande dam) på promenaden. Som tur var blev inte tanten arg, men jag skämdes och bedyrade att jag brukar ha koll på mina hundar. I alla fall oftast. Monster blir det nog ordning på så småningom, men det får ta sin tid. Nej är ett tråkigt ord att lära in.

Så, vad händer till helgen eftersom han behöver koppel då? Jo, vi ska ha valpspecial på allmänlydnadsinstruktörsutbildningen och Monster ska vara en av de valpar som ska vara med. Han är ju inte färdigvaccinerad ännu, så det blir nog ingen lek med de andra valparna. Men huvudsaken är ju att vi ska bygga på vår relation, antar jag. Vet ännu inte riktigt vad det går ut på, det får vi reda på på lördag då vi har teori. På söndag är det dags för praktik.

Ingen bild idag heller, men det kommer. Imorgon kanske.


* Jag pluggar på kvällstid (en kväll i veckan i vår) och jobbar extra med att rasta några hundar åt bekanta som inte hinner hem på lunchen. Har tyvärr inte råd att bara vara hemma med hundarna, utan det blir nån/ett par hundar om dagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback