Monster 5 månader, långt om lilla hjärtat.

Monster gillar verkligen att spåra. Vi går ännu bara ca 20 meters spår och oftast med en vitaminburk med godis i i slutet. Han är duktig på att använda nosen den lilla skrutten. Vi tränar också lite "springa i cirkel" (alltså bebisagility) och att stå fint. Han kan sitt, men vi tränar det inte förrän stået är perfekt.

På måndag ska vi tyvärr till veterinären, hans mjölktänder sitter kvar i nederkäken (hörntänderna) och det är lika bra att dra dem med en gång (han är ju fem månader nu). Under tiden han sover ska de få klippa klorna superkorta på honom. Jag tycker det är svårt att se hur kort jag kan klippa så det är lika bra att passa på.

I Fagersta träffade vi förresten en liten, liten tik från
den här kullen. Hon var jättesöt och Monster och hon hade otroligt roligt. Tyvärr så var tävlingsplatsen vid en större bilväg så jag vågade inte släppa Monster. Han kan få ryck och bara dra iväg åt nåt håll, även om det händer sällan. Har honom alltid lös i skogen och där har det aldrig hänt, men man vet aldrig vad valpar kan få för infall.

Har upptäckt att Monster är ganska känslig för värme. Han ligger gärna och solar sig hemma, men han blir helt tokig om det är varmt i bilen. Han har varit så snäll att ha med sig på tävlingar, ligger snällt i sin bur emellanåt och har varit väldigt okomplicerad. Men i söndags i Fagersta gnällde han massor fast han borde varit väldigt trött, var ordentligt rastad och mätt. Jag höll på att bli tokig på honom för när han gnäller så där så börjar Lennox skälla (han satt i buren intill). Men i Karlskoga i förrgår var han knäpptyst och sov snällt. Jag kom på att i Fagersta stod nog buren så att solen sken in lite grann och det var nog därför han var så gnällig. Stackarn! Nu ska jag vara jättenoggrann med att ställa buren i skuggan. Lennox ligger ju gärna i lite sol, men hundarna är ju individer. Och Monster vill inte ha för varmt. Då blir han väldigt gnällig. Jag får väl köpa en bil med AC om vi ska kunna åka till stranden i sommar :)

Jag har ju alltid varit så glad att Lennox är en sån tyst dvärghund. Han har skällt när det ringt på dörren, men väldigt sällan i andra situationer. Men sen började han skälla lite när han blir frustrerad i agilityn (vanligt fenomen). Det stör mig inte speciellt dock. Vad som däremot har stört mig till vansinne är att jag haft hundarna i samma bur i bilen (av utrymmesskäl) och där har de skällt som galningar så fort jag stannat bilen. Nu har jag dock hittat en enkel lösning. De blev nog stressade av att vara i samma bur så jag har dem helt enkelt i en varsin och nu är det knäpptyst. Monster är en mycket ljudligare dvärgpinscher än Lennox. Han skäller speciellt på läskiga hundar. Men jag försöker att bara avleda och det har blivit mycket bättre. Han får ju en del miljöträning om man säger så ;)

Jag skulle gissa på att Monsihunden är ca 29 cm. Han är mindre än Lennox, och Lennox är väl ca 31. Jag gillar ju Lennox storlek, men eftersom hundarna tydligen blir större och större så är det ju bra med lite mindre. En del pyttehundar är ju bedårande vackra, speciellt när de är så här proportioneliga, men för agilityn behöver de vara lite större. Och Monster är inte för liten. Hoppas bara han kommer att gilla det. Att hoppa och studsa gillar han i alla fall.

Just det, jag försökte tejpa upp Monsters öron. Det ena var på vift och jag tänkte att det var lika bra att ta tag i saken. En del tycker ju att det är lurendrejeri att tejpa hundarnas öron. Men jag hade tänkt vara fullkomligt öppen med det, dessutom används så många importer (kuperade) i aveln så öronen verkar inte ha så himla stor betydelse. I vilket fall så trillade tejpen bort efter nån dag och sen dess har han haft perfekta hängöron. Observera att jag försökte tejpa upp dem till ståndöron. Ha ha, där ser man. Han är väldigt söt med sina liggande öron och de är inte alls slarviga så jag är nöjd. Är dessutom också väldigt nöjd med hans fina svans, den är ganska rak och ser naturlig ut. Den visar verkligen hans känslor fast för det mesta går den som en propeller :) I övrigt har jag svårt att se om hans exteriör är bra. Det ska bli spännande att ställa ut honom officiellt. Han är otroligt glad i människor och en liten piggelin som sällan är stilla.

Så, det var lite om valpen.


Kommentarer
Postat av: Magdalena med Pepzi & Tequila

Hej!
Jag har märkt att både Tequila och Gucci inte gillar solstrålar lika mycket som Pepzi. De ligger aldrig lika länge och "solar". Hm, kan det bero på att de är svarta?

Postat av: Hanna

Vad smart du är, det kanske det gör!

2006-06-09 @ 09:18:21
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Sandra med Lectus

Jättekul att läsa om Monster! Det är så kul att höra om hur andras pinnar är! Jag har ställt Lectus mot väggen och ritat ett streck där jag tror manken sitter. Och det blev 35 cm! Undrar om det stämmer?

2006-06-09 @ 10:59:38
Postat av: Hanna

Är han väldigt stor? Det är ju inte ovanligt att de är uppemot 35 cm så det kanske stämmer? Tycker dock inte att han borde vara riktigt så hög. Det bästa är att försöka mäta ordentligt med en mätsticka så du får veta exakt. Men mätstickor växer ju inte på träd :) direkt och är rätt dyra.

2006-06-09 @ 14:00:18
URL: http://hannaslilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback