Hjälp

Har precis varit ute med hundarna. Ibland när jag har rastat andra hundar så åker jag med Lennox till 4H-gården (om jag inte orkar/hinner gå en långis med honom). Han brukar få springa lös på cykelvägen och rasta sig. Nu när jag har Monster också så är det svårt att hitta bra promenadställen då jag gärna vill ha båda hundarna lösa nån gång om dagen. Och det är inte precis överallt det finns ställen där det passar.

Idag åkte vi alltså till 4H och hundarna var helt omöjliga. Först så gick det jättebra, jag kallade in och bjöd på korv och hundarna var lydiga och snälla. Men sen kom Lennox lite efter och när jag tittade efter honom så stod han och gjorde lekinviter till en ponny. Han var visserligen på rätt sida elstängslet, men ändå. Och han kom inte direkt jag ropade. Men med arga rösten kom han och det var väldigt bra då vi mötte en dam med två taxar. Tog Monster under armen och kommenderade Lennox att gå på sidan och det gick finemang. Men sen när vi var nästan framme vid bilen och jag tänkt plocka upp Monster i god tid innan vi kom till vägen, så gör han ett rus och springer mot bilen, typ hundra meter i valp-speed. Jag ropade först med snäll och sen med arg röst och när han var nästan framme vid vägen så tjöt jag till och vände och sprang åt andra hållet. Men den galningen fortsatte ändå, ända fram till bilen. Tokhund. Jag sprang efter i hundranitti och lastade med en lättad suck in båda hundarna i bilen.

Dags att träna ovillkorlig inkallning eller använda koppel alltid? Hm.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Har du glömt att dövhet drabbar de flesta söta hundar lite då och då. I alla åldrar! Minns när Jerry började bli döv sporadiskt. Nu är han bara döv lite ibland. Men vad ska man säga! Jag är också döv ibland, vissa saker vill man inte höra =)

Kramar/Lisa & Jerry

Postat av: Hanna

Haha, det är sant. Fast jag vill inte att mina hundar ska vara döva nån gång, det kan ju hända att dövheten slår till när det kommer en bil :(

Kram på er också!

2006-04-06 @ 18:25:38
Postat av: Magdalena med Pepzi & Tequila

Usch, vilken skräckupplevelse!

Det är många tankar som hinner fara igenom ens huvud *ryser*

100% koll tror jag ingen har med sin hund även om de tävlar i elitklass. Men, visst vore det perfekt om man verkligen hade det :-)

2006-04-06 @ 22:28:59
URL: http://www.dogbytes.se
Postat av: Maud

Du? Ang lekinviter till hästarna på 4H.... Zorro gör gärna det samma =)...
-men akta dig så att inte hunden springer in i hagen, om han får en stöt vågar han kanske inte tillbaka till dig.... och några av hästarna är arga på hundar i hagen, det har hänt förr! Många promenerar förbi där dagligen....

2006-04-07 @ 09:43:37
Postat av: Sara & Eddi

Tjingeling på er! Å det där känns väl igen.. Jag minns första gången som Eddi drog iväg som en avfyrad kanonkula..från att ha gått intill benen hela tiden typ så fick han helt plötsligt för sig att börja jaga efter en hund som gick långt bort..Man får ju panik..Han är fortfarande sån ibland ska gudarna veta. Om han till exempel är på mammas o pappas gård och nån katt jagar förbi till exempel då äre adjöss med matte och så går det i 180 efter katten över folks gårdar..som tur är så bor dom ju i ett väldigt lugnt område där det inte passerar mkt bilar..Nu ska vi snart åka på utställning i Floby, ska bara få liv i husse och hund. Massa kramar

2006-04-08 @ 05:31:49
URL: http://hem.bredband.net/eddihund
Postat av: Lene

Jamen det är så där Remo gör. Han kommer minsann i vanliga fall men så händer något som gör att han måste lyda och det är liksom att han känner på sig hur viktigt det är för oss så då minsann börjar han med maktspel. Så känns det i alla fall. Och han får nästan aldrig vara lös längre pga det, han går inte att lita på då det gäller. Men vi släpper gärna lös honom om det är ABSOLUT säkert, inte annars. Men jag bara måste träna mer på inkallningen, menjag tycker att jag gör inget annat ibland och ändå kan ha trixa! Så jag förstår hur du tänker.

2006-04-10 @ 18:51:28
URL: http://remo.casa.se
Postat av: Magdalena med Pepzi & Tequila

Jag läste på en kennelhemsida för ett bra tag sedan (kommer inte ihåg vilken), men där stod det ungefär så här: Släpper man en dvärgpinscher lös i skogen får man vänta läääänge innan den kommer tillbaka. Ligger kanske något i det ;-) Sedan är de ju så klart individer. Tequila har aldrig stuckit ifrån oss utan håller sig nära och lyssnar på våra kommandon *lyckliga oss*. Pepzi däremot har alltid gillat att jaga *grr*. Men, vi kämpar på, skam den som ger sig :-) Det gäller att vara mer envis än de där små rackarna och det är inte så lätt alla gånger *skratt*

Oj, det blev visst en lång kommentar.

Glad Påsk på Er alla :-))

2006-04-11 @ 01:08:14
URL: http://www.dogbytes.se
Postat av: Hanna

Glad påsk på er också!

2006-04-12 @ 08:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback