Promenad

Vi har precis varit på en uppfriskande promenad i kylan och solskenet. Jag gjorde en liten ruta och la ut en påsförslutare i plast. Jag har avdramatiserat hela uppletandegrejen. Jag vallar en liten ruta eller en längre korridor, lägger ut en eller flera saker, pinne, leksak, lypsyl, hårsnodd eller vad jag nu har med mig.

Sen släpper jag ut honom och han får leta tills han hittar saken. Raka skick bryr jag mig inte om, han får leta på sitt eget sätt. Nu verkar han veta vad det går ut på, han har fått något bättre uthållighet och kommer raka vägen in med saken när han hittat den. Jag har slutat se det som ett tävlingsmoment utan som en rolig aktivering och då har det funkat mycket bättre. Han är fortfarande något störningskänslig (var det en älg jag hörde?) och går ibland och kissar (vilket jag tror är en slags överslagshandling, för han gör det bara när han kommit av sig och blivit osäker) men genom att jobba på med ganska enkla övningar och utan krav tror jag att motivationen ökar och att han blir mer och mer säker på uppgiften och därmed mer koncentrerad. Jag tror dessutom att uppletandeträningen är bra träning för uthållighet.

När vi kom in åt han lite mat, drack vatten och gick in och la sig i buren och somnade. Han var jättelydig och uppmärksam i skogen (vi gjorde några små lydnadsövningar) och det slog mig att oavsett hur mycket man gillar sin hund även fast den är busig eller jobbig, så tycker jag extra mycket om honom när han är så här go.

Ikväll är det AIU (innan dess ska jag ÄNTLIGEN sälja bilen) och ikväll ska vi ha med hundarna för att prova nosaktivering. Blir nog kul!



* = för er som undrar vad vallar är så är det när man går runt i ett förutbestämt område. Om man inte vallar området utan bara går ut i skogen och gömmer en sak så kan ju hunden följa spåret där man gått. Genom att valla tvingas hunden leta efter sakens doft. (Kort förklarat och utan några intentioner att vara expert)

Kommentarer
Postat av: Sara o Eddi

Hej hej! Welcome to sweden=) skoj att ni hade det bra i helgen=) På fredag har jag tenta.. *stress stress* kramar Karlskogingarna

Postat av: Hanna

Hoppas tentan går bra, jag håller en tumme!

2005-12-15 @ 15:04:27
URL: http://hannaslilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback